Överenskommelse om ViDA – äntligen!

EU:s medlemsländer har den 5 november äntligen kommit överens om paketet “VAT in the Digital Age” (ViDA).

ViDA-paketet, som först introducerades i december 2022 av EU-kommissionen, fokuserar på tre huvudområden: 

  • digital rapportering och obligatorisk e-fakturering, 
  • uppdaterade plattformsregler och, 
  • en enda momsregistrering genom One Stop Shop (OSS)

Huvuddragen i överenskommelsen redovisas nedan.

Krav på digital realtidsrapportering (DRR) och obligatorisk e-fakturering vid gränsöverskridande transaktioner (B2B). 

Elektronisk fakturering kommer att bli det standardiserade systemet för att utfärda fakturor och vara obligatoriskt för gränsöverskridande transaktioner. Medlemsstaterna kommer dock ha möjlighet att tillåta andra typer av fakturor för inhemska transaktioner. De elektroniska fakturorna för gränsöverskridande transaktioner måste utfärdas tio dagar efter den beskattningsbara händelsen ägt rum. Fakturainformation från leverantören måste rapporteras i realtid, det vill säga vid den tidpunkt då fakturan utfärdas eller borde ha utfärdats. Gäller från 1 juli 2030. 

Uppdaterade plattformsregler

För plattformar som erbjuder tjänster såsom korttidsuthyrning och transporter, kommer ViDa att göra plattformsoperatörer ansvariga för att samla in mervärdesskatt på uppdrag av leverantörer som inte gör det. Detta säkerställer rättvis konkurrens med traditionella företag samtidigt som man fångar upp mervärdesskatteintäkter. Ändringen är frivillig från och med den 1 juli 2028 men blir definitiv 1 januari 2030.

Förenklad momsadministration och minskat behov av momsregistreringar i olika länder genom utökning av redovisningssystemet One Stop Shop (OSS)

OSS kommer att utökas till att omfatta rapportering av överföringar inom EU av egna varor, i syfte att minska de administrativa bördorna för e-handelssäljare som för närvarande behöver separata momsnummer i varje land där de har lager. Det kommer även att bli obligatoriskt att tillämpa omvänd skattskyldighet för vissa ytterligare transaktioner. Gäller från och med den 1 juli 2028 med vissa variationer.

Kommentar:

Medlemsstaterna har efter många och långa diskussioner till slut kommit överens om den framtida rapporteringsmodellen. Även om många av ändringarna ligger långt i framtiden kan det vara lämpligt att redan nu  börja förbereda sig inför förändringarna eftersom dessa, då de införs, kommer att kräva såväl nya administrativa rutiner som omfattande systemanpassningar.

Dela artikeln på sociala medier

Rekommenderade artiklar